January 31, 2010










Cool Collector # Brand Files

Misschien heb je hem al wel ergens gezien, de nieuwe dieselcampagne. Hij schreeuwt je bijna te gemoet met Diesel’s nieuwe leus voor de lente: Be stupid! Een typische Dieselreclame, gedurfd en tegendraads en enigszins maatschappelijk kritisch. Maar come on! Is dat nou de levenswijsheid van de huidige tijdsgeest? Diesel probeert in de campagne aan te tonen dat je met slimheid niet altijd meer hoeft te bereiken dan met stom doen. Zo is er de spread met het meisje dat haar borsten flashed naar een beveiligingscamera met grote letters ernaast: “smart may have the brains, but stupid have the balls”… hi-la-risch! (is een zeer sarcastische hilarisch). Een andere favoriete is de grote opblaasbare gele smiley met twee gaten als ogen. Door de gaten heen zie je twee paar billen in Diesel hotpants geïllustreerd door de tekst “we’re with stupid” …. En zo gaan de diepgaande quotes door en door 'Stupid might fail, smart doesn't even try’, ‘Smart had one good idea and that idea was stupid!”, en mijn persoonlijke grootste ergernis ‘Smart critiques. Stupid creates”. Het mag dan weer bijzonder rebels en tegendraads zijn, je kunt het ook te oppervlakkig brengen, niet alle creatievelingen zijn dom en echte stomme mensen creëren meestal dingen waar we toch niet op zitten te wachten! Maar ja, smart critiques… daar zal ik dan wel weer onder vallen. Blijkbaar verwacht Diesel wel dat duizenden ‘stupid’ jongeren zich eindelijk begrepen voelen en roept hen daarom op hun stupide gedrag op te nemen en up te loaden naar youtube. De honderd meest stupide mensen mogen meedoen in een muziekvideo. Persoonlijk sta ik niet te wachten op deze ‘eretitel’ maar mocht je je aangesproken voelen kijk dan op hun recruitment pagina en sluit je aan bij de ‘stupid people’. Mocht het nog niet helemaal overgekomen zijn, ik ben dus geen fan van deze campagne en pijns ik er niet over me ergens te vertonen in een dieseljeans dit seizoen… sterker nog… elke keer als ik vanaf nu iemand in een Dieseljeans zie lopen zal ik hoogst waarschijnlijk denken ‘you’re stupid!’.

0 reacties: