December 15, 2009





















Cool Collector # Culture Files

Het einde van het jaar nadert. Niet alleen het einde van het jaar, maar ook het einde van het decenium. Als trendwatcher moet ik bekennen dat ik dat vrij opwindend vind. We kunnen weer gaan afsluiten en vooruitkijken en we kunnen weer dingen gaan ‘labelen’ en ‘benoemen’. Ik zit dan ook al een aantal weken te fantaseren over hoe de afgelopen tien jaar de geschiedenisboeken ingaan, hoe gaan ze heten? Gisteren stond er eindelijk een artikel over dit onderwerp in de NRC Next.

Journalist Toon Beemsterboer schreef een betoog over de volgens hem belangrijkste culturele ontwikkeling van het decennium, internet.
‘Dit heeft voor gigantische veranderingen gezorgd in de media en muziekindustrie. We kunnen de omvang daarvan nog lang niet overzien. Maar duidelijk is wel dat de voorhoede van
web 2.0 wordt gevormd door (computer)nerds. Daarom noem ik de jaren nul de ‘nerdy naughties'.

Het was een goed verhaal, en het klopte. Wat ik erg leuk vond is dat NRC Next lezers zelf oproept om een naam te verzinnen en dat te motiveren in een verhaal van 250 woorden. Erg leuk idee, en zo in de sfeer van het afgelopen ‘share decenium’. Dus mocht je zo je theorieën hebben over de afgelopen tien jaar en daar een mooie naam voor weten, aarzel niet! Wie weet schrijf je wel geschiedenis!
Klik hier voor meer info.
Bron: NRC Next

0 reacties: