March 31, 2010















Cool Collector # Accessoiry Files






Accessoires designer Dominic Jones is lekker bezig, vorig seizoen kwam hij met punky accessoires van tanden en nagels die de drager direct transformeerde tot een kittig, gevaarlijk wezen. Zijn laatste werk kwam tot stand in samenwerking met Vice Magazine. Deze editorial, ‘Death becomes her’ is geïnspireerd op de cirkel van leven en dood in de oceaan, een thema dat we vaker terug zien de laatste tijd. Helaas heb ik nog niet achterhaald of het om extreem goede replica’s van de beestjes gaat of dat ze echt vers van de visboer komen, ik hoop het eerste! Aan de andere kant moet het bijna wel vers zijn, want hoe blijven die slakken plakken?? Wil degene die het wel weet een reactie achterlaten?
Credits: PHOTOGRAPHER: ELLIS SCOTTSTYLIST: ALDENE JOHNSON
ALL JEWELLERY BY DOMINIC JONES

Cool Collector # Food Files

Sommige dingen gaan ontzettend tegen de trend in. Hoewel we op het gebied van Food vooral een trend zien in biologisch, puur en verantwoord voedsel zien we aan de andere kant ook dingen waarvan je denkt, dat kan nooit goed voor een mens zijn. Zoals bijvoorbeeld de glow in the dark pudding waar ik eerder over blogte. Zo ook deze ‘Esslack food spray’ van het Duitse bedrijf the Deli garage. Het is een spuitbusje smaakloze verf waarmee je je voedsel over kunt spuiten. Nu alleen nog verkrijgbaar in de kleuren zilver en goud om je eten op te ‘blingen’. Ik moet bekennen dat het er leuk uitziet en ik ook gelijk zin krijg om met een taart of iets dergelijks aan de slag te gaan.. maar of ik ook zin krijg om het op te eten? Ik weet het niet… lijkt me niet zo gezond! Maar goed… ieder z’n ding!
Bron: likecool.com















Cool Collector # Concept Files

Zie hier een verpakkingsconcept dat slim is en er ook nog eens lekker uit ziet. Het concept is ontwikkeld door industrieel design student Andrew Kim. Het idee is simpel, economisch, duurzaam en bovenal erg efficiënt! Het past makkelijker in een container (geen loze ruimtes meer) en het is makkelijker te recyclen. Een idee waar iedereen met gezond verstand achter zou moeten staan!




































Cool Collector # Editorial Files
Zie hier de editorial ‘The Eco Warrior’, gefotografeerd door Richard Bush en gestileerd door Sarah Richardson, je kunt hem vinden in i-D magazine. Persoonlijk vind ik het een zeer geslaagd concept, natuur als tweede huid is het uitgangspunt. Hoewel we dit thema veel terugzien de laatste tijd, is het hier heel uitgebreid en beeldvullend toegepast, een natuurlijke overdosis waardoor het alles behalve truttig is. Well done!






Cool Collector # Brand Files

Evian is dol op baby’s,ze symboliseren het toppunt van jong en Evian zou je jong houden. Eerder gebruikte ze deze wezentjes voor de inmiddels legendarische commercial van een groep baby’s die waanzinnige stunts doen op rollerskates.
Nu heeft hetzelfde reclamebureau, BETC Euro RSCG, de bovenstaande 'live young' T-shirts ontwikkeld voor de nieuwe billboard en printcampagne die binnenkort overal in Europa te zien zullen zijn. Hopelijk verzinnen ze ook een actie waarbij we deze shirtjes zelf in ons bezit kunnen krijgen. Ik vind ze in ieder geval erg grappig!
Bron: Cyanatrendland.com

Cool Collector # Photography Files


Terry Richardson, de modefotograaf staat bekend om zijn controversiële, rauwe en seksueel getinte fotografie. De beste man schroomt er ook niet voor zelf in zijn blote kont naast de modellen te verschijnen, en niet omdat hij zo’n knap gezicht heeft! Desalniettemin is de fotograaf mateloos populair, campagne voor Jimmy Choo for H&M hier, campagne voor American Apparel daar, een kalender voor de Vogue, werk zat! Of dat in de toekomst zo blijft valt te betwijfelen, er duiken namelijk steeds meer verhalen op van modellen die menen seksuele handelingen te hebben verricht bij Terry tegen hun zin, sommigen waren slechts 19 jaar oud! Zo ook model Jamie Pack, die hier haar verhaal deed. Zij verteld over Richardson onder andere dat hij thee van haar vieze tampon maakte en haar vroeg hem af te trekken op de set in naam van de ‘kunst’ waarbij hij haar vroeg hem ‘Uncle Terry’ te noemen. In hoeverre het waar is of welke conclusies hieruit getrokken moeten worden weet ik niet. Wel vind ik het verhaal enigszins verontrustend, juist omdat Richardson zo ontzettend populair is. Ik ben benieuwd welke verhalen en openbaringen er nog volgen… tot die tijd… boycotten die hap! Lees het verhaal hier en oordeel zelf!
Bron: jezebel.com

Cool Collector # Food Files

Zie hier het verpakkingsontwerp ‘green seeds’ van Gonglue Jiang. Met dit potje hoef je je niet langer af te vragen waar je je uitgekauwde kauwgompje moet laten. Het potje is voorzien van een aantal papiertjes waar je ze in kunt wikkelen en aan de onderkant is ruimte om de propjes vervolgens in te doen. Op zich wel een grappig idee, al vraag ik me af wat er zo moeilijk is aan gewoon even een prullenbak zoeken of een oud papiertje in je tas? Daarnaast vind ik de vormgeving van het etiket wel erg truttig en een te hoog eco-geitenwollensokken-gehalte hebben, dat mag best wat toffer!
Bron: likecool.com
March 25, 2010

Cool Collector # Shopping Files


Aanstaande vrijdag is de officiële opening van ANSH46 (ANSH = ANother SHop), Rotterdams nieuwste fashionstore voor vrouwen aan de Mauritsweg 51. Het is niet alleen de nieuwste maar naar alle waarschijnlijkheid ook gelijk de hipste van Rotterdam. Afgelopen week heb ik al een kijkje genomen in de winkel en niet alleen de collectie die bestaat uit merken als Vilsbol de Arce, Complex Geometries, Carin Wester, Butterflysoulfire, Minimarket, Twist&Tango, Supertrash en Bibi Chemnitz is vooruitstrevend, exclusief en samengevat supercool. Ook het interieur is doordacht en vooruitstrevend, de inspanning straalt ervan af. De sfeer is relaxed, industrieel, fris en voorzien van zeer verrassende details. Verantwoordelijk voor het interieur zijn ontwerpers Aart van Asseldonk en Pim Wetzel, wiens sites ook zeker een bezoekje waardig zijn! Ook de website en de promotie passen perfect bij de all-over-style van ANSH46 die fris, industrieel, grootstedelijk, poëtisch en zichtbaar geïnspireerd is door Scandinavisch design. Alles bij elkaar getuigd dit van een goed uitgedacht en doorvertaald concept dat helemaal bij de tijdsgeest past!


In tegenstelling tot een hoop exclusieve zaken is ANSH46 geen lullig klein zaakje, maar een vrij grote winkel waar je niet in één oogopslag uitgekeken bent. Qua prijzen hoef je ook niet bang te zijn, je kunt er gemakkelijk 200 euro aan een jurk uitgeven maar voor 50 euro kun je ook zeer gelukkig slagen! Dit maakt de winkel laagdrempelig en toegankelijk voor mensen die wel graag iets exclusiefs dragen maar bang zijn om duurdere zaken in te lopen om vervolgens door het verwaande personeel weggekeken te worden. Bij ANSH46 hoef je daar absoluut niet bang voor te zijn.


Wat ook gezegd moet worden over ANSH46 is dat de eigenaar Wouter Leenders en de groep mensen die keihard geholpen hebben met het verbouwen en realiseren van ANSH46 begin twintig zijn! Persoonlijk vind ik dat het ontwikkelen en realiseren van een concept als ANSH46 op die leeftijd zeker respect afdwingt. Het jonge enthousiasme en de ambitie spat er dan ook van af.
Vrijdag 26 maart is de officiële opening van ANSH46. Van 16.00u tot 0.00u kun je bij ANSH46 terecht voor een gratis drankje van Martini & Vedette met muziek door Henno Hamstra & Strange Boutique. Kun je niet, ga dan zeker een andere keer als je in Rotterdam bent eens kijken bij ANSH46, Mauritsweg 51.
March 18, 2010










Cool Collector # Culture Files

De Noorse Nina Maria doet de wereld shockeren met haar fotoserie ‘potency’. De serie kwam tot stand uit haar inspiratie voor het kwaad. Het kwaad kan overal zitten zelfs in zoiets onschuldigs als een baby. Om dit te visualiseren besloot ze haar toen nog een paar maanden oude dochtertje Faustina (toepasselijke naam) te fotograferen verkleed als de grootste slechteriken uit de 20e eeuw. Zo verkleedde Nina haar als Joseph Stalin, Benito Mussolini, Saddam Hussein, Ayatollah Khomeini, Chairman Mao, Idi Amin, Augusto Pinochet, Slobodan Milosevic en Adolf Hitler. De kern van het verhaal is simpel, we beginnen allemaal hetzelfde maar we hebben allemaal verschillende mogelijkheden voor ons uit liggen, om goed te doen of ongelofelijk kwaad te verrichten. Het is niet verbazingwekkend dat de fotoserie als controversieel wordt ervaren. Persoonlijk vind ik wel dat ze haar punt hiermee goed illustreert. Te gelijkertijd zien we wederom kinderen die in een volwassen stereotype wordt geforceerd. Deze trend is toch enigszins banaal aan het worden omdat de strijd om de overtreffende trap door lijkt te gaan… what’s next? Lees hier een interview met Nina Maria en bekijk hier de hele serie.



Cool Collector # Food Files
Volgens mij word het creatief in groente en fruit snijden de nieuwst internet-kijk-mij-mn-food-eens-designen-hype... word vervolgd...















Cool Collector # Concept Files

Nike gebruikte de Franse zoete delicatesse ‘macarons’ (die schuimige zoete velgekleurde koekjes) als inspiratie voor de nieuwe Nike Air Royalty Macaron Pack, De sneakers komen in vier suikerzoete kleuren en zijn te koop bij Colette in Parijs, de stad waar de allerbeste ‘macarons’ van de wereld vandaan schijnen te komen. Leuk detail is dat ze in een taartdoos zitten. Ik vind ze ontzettend leuk en je krijgt er letterlijk zin in.
Deze aangewakkerde trek was Colette ook opgevallen en zij maakten het mogelijk om deze sneakers nog zoeter te maken. Ter ere van de sneaker organiseerde Colette Cooklette, een kookworkshop waarbij de deelnemers hun sneakers met ‘macarons’ en andere franse zoetigheden konden versieren. Je kunt hier de foto’s bekijken, het zag er erg gezellig, leuk en vooral lekker uit!
Bron: highsnobiety.com
















Cool Collector # Style Files

Zie hier de veelzijdige kop van Philip, eigenzinnige grondlegger van de website Phil Says Head Design. De site staat vol met ontwerpen uitgevoerd op zijn kale hoofd. Het idee ontstond toen Phil in 2006 kaal werd. Hij vond het een verschrikkelijk idee dat zijn haar niet meer als expressie van zijn stijl kon gebruiken. Dit bracht hem op het idee manieren te gaan verzinnen waardoor hij juist bijzonder kon zijn door zijn kale hoofd. Hij besloot zijn kale kop als canvas te gaan gebruiken en poste zijn ontwerpen op zijn website. Zijn opvallende kop bleef niet onopgemerkt. In de Londonse clubscene kwam hij in contact met kunstenaars die maar wat graag ook een keer Phils kale kop wilde verfraaien. En ook andere kale mannen in de Londonse clubscene begonnen met hun kale kop te experimenteren. Ik vind het ontzettend origineel en een hele leuke mogelijkheid om te gebruiken bij styling. Ze zouden hier een wedstrijd voor moeten verzinnen van Gillette of zo… met een open site zodat wij massaal kunnen genieten van hordes mannen die hun gepimpte kale kop uploaden.
Bron: http://www.trendhunter.com/
March 14, 2010






















































Cool Collector # Editorial Files


‘Rebirth of nature’ is de titel van de bovenstaande editorial gefotografeerd door Josh Olins voor Vogue Hommes Japan. Ik ben helemaal fan van de geïmproviseerde props in combinatie met de accessoires. Allerlei gebruiksvoorwerpen omgetoverd tot pronkstukken, door ze simpelweg in één kleur te spuiten en ze op de juiste manier aan elkaar te vebinden! Er komt werkelijk van alles aan te pas, van blikjes tot stofzuigerslangen, lichtknoppen, harde schijven en fietssturen. Erg knap gedaan!
Bron:
coutequecoute.blogspot.com