January 31, 2010























































Cool Collector # Editorial Files

Zie hier de editorial die Baldovino Barani deze maand schoot van model Yana Pova voor Archetype X Magazine ( nooit van gehoord maar klinkt heel arty) . Zou hij door Avatar geïnspireerd zijn of moet het gewoon gepixeleerd lijken? Wat de aanzet ook mag zijn het ziet er supercool uit! De styling is geweldig, een soort psycho-robot-bunny-girl- in-the-city gevoel! Nooit eerder gehad! Vooral de grote schouderpartijen, de accessoires en de konijnenoren vind ik fantastisch! Bekijk de hele editorial hier.



Cool Collector # Eco Files

De designer Daizi Zheng heeft een ecologisch verantwoorde telefoon ontworpen voor Nokia die werkt op Coca Cola. Jaja, dit telefoontje wekt energie op uit water met suiker (niet alleen cola dus!) De designer zegt hier het volgende over:
"The concept is using bio battery to replace the traditional battery to create a pollution free environment. Bio battery is an ecologically friendly energy generates electricity from carbohydrates (currently sugar) and utilizes enzymes as the catalyst. By using bio battery as the power source of the phone, it only needs a pack of sugary drink and it generates water and oxygen while the battery dies out.Bio battery has the potential to operate three to four times longer on a single charge than conventional lithium batteries and it could be fully biodegradable. Meanwhile, it brings a whole new perception to batteries and afternoon tea. "
Ik vind het een interessant idee en ben zeer benieuwd, het lijkt me alleen wel een plakkerig en voorzichtige gedoe… je batterij opladen…



Cool Collector # Accessoiry Files

Modeontwerpsters en kapsters opgelet… deze sieraden moet je hebben! Ik vind ze superleuk. Ze zijn ontworpen door de Art Lebedev. Studio. Hun webwinkel is sowieso ook de moeite waard even te checken!




















Cool Collector # Food Files

Hoe leuk zijn deze theezakjes! Soon Mo Kang ontwierp dit verpakkingsontwerp. Waarom en waarvoor…. I don’t know… I don’t care. Ik heb een nieuwe visie op mijn keukenkastjes… Ik zie heel veel hangertjes…ik kom alleen niet ver in wat er aan kan gaan hangen.. koffiepads? Suikerzakjes? .. maar dan? Geen realistische visie dus… anyway.. het idee is leuk!
Bron: Bright.nl










Cool Collector # Brand Files

Misschien heb je hem al wel ergens gezien, de nieuwe dieselcampagne. Hij schreeuwt je bijna te gemoet met Diesel’s nieuwe leus voor de lente: Be stupid! Een typische Dieselreclame, gedurfd en tegendraads en enigszins maatschappelijk kritisch. Maar come on! Is dat nou de levenswijsheid van de huidige tijdsgeest? Diesel probeert in de campagne aan te tonen dat je met slimheid niet altijd meer hoeft te bereiken dan met stom doen. Zo is er de spread met het meisje dat haar borsten flashed naar een beveiligingscamera met grote letters ernaast: “smart may have the brains, but stupid have the balls”… hi-la-risch! (is een zeer sarcastische hilarisch). Een andere favoriete is de grote opblaasbare gele smiley met twee gaten als ogen. Door de gaten heen zie je twee paar billen in Diesel hotpants geïllustreerd door de tekst “we’re with stupid” …. En zo gaan de diepgaande quotes door en door 'Stupid might fail, smart doesn't even try’, ‘Smart had one good idea and that idea was stupid!”, en mijn persoonlijke grootste ergernis ‘Smart critiques. Stupid creates”. Het mag dan weer bijzonder rebels en tegendraads zijn, je kunt het ook te oppervlakkig brengen, niet alle creatievelingen zijn dom en echte stomme mensen creëren meestal dingen waar we toch niet op zitten te wachten! Maar ja, smart critiques… daar zal ik dan wel weer onder vallen. Blijkbaar verwacht Diesel wel dat duizenden ‘stupid’ jongeren zich eindelijk begrepen voelen en roept hen daarom op hun stupide gedrag op te nemen en up te loaden naar youtube. De honderd meest stupide mensen mogen meedoen in een muziekvideo. Persoonlijk sta ik niet te wachten op deze ‘eretitel’ maar mocht je je aangesproken voelen kijk dan op hun recruitment pagina en sluit je aan bij de ‘stupid people’. Mocht het nog niet helemaal overgekomen zijn, ik ben dus geen fan van deze campagne en pijns ik er niet over me ergens te vertonen in een dieseljeans dit seizoen… sterker nog… elke keer als ik vanaf nu iemand in een Dieseljeans zie lopen zal ik hoogst waarschijnlijk denken ‘you’re stupid!’.











Cool Collector # Style Files

Deze beelden komen uit de nieuwe zomercollectie van het lifestylemerk
‘Giles et Dada’. Ik vind het contrast in de foto’s tussen natuur en futurisme fantastisch! Te gelijk heeft het ook iets retro’s en iets Duits/Zwitsers. In ieder geval gaat de collectie volgends henzelf over ‘ de dillema’s van deze tijd’:

• Wish nothing, nothing.
• Praise nothing
• Break nothing
• Build Nothing
• Like your paradise: nothing.
• Like your idols: nothing.
• Like your politicians: nothing.
• Like your heroes: nothing.
Adapted from ” Manifeste cannibale dada ” by Francis Picabia.

Wat ze daar nou precies mee willen zeggen vind ik erg vaag! Het zijn in ieder geval niet mijn dillemal’s van deze tijd! Je wordt in ieder geval niet echt vrolijk als je dit rijtje leest en echt stoer of overtuigend is het ook niet. Beetje stom, beetje net als Be Stupid van Diesel. Maar dan ‘do nothing’…. De foto’s zien er in ieder geval goed uit!Credits Foto’s: Model: Pirita // Paparazzi model management, Styling: Jasmin Mishima, Photography: Federico Cabrera






Cool Collector # Style Files

Panty’s met iets bijzonders vind ik een uitkomst! Het is een vrij makkelijke manier om snel je outfit te verhippen. Ik heb dan ook zo ongeveer de hele pantone kleurenwaaier aan panty’s in mijn klerenkast liggen… Panty’s met printjes is vaak al wat lastiger want vaak zijn ze niet zo leuk… De Franse studio Les Queues de Sardines maakt wel panty’s met superleuke prints. Zo hebben ze een panty met vliegen, regendruppels maar ook chirurgische snijlijnen. Mocht je het wat minder controversieel willen is er ook nog keuze uit talrijke schattige illustraties zoals lachende mondjes. Regelmatig ontwerpen ze limited editions en werken ze samen met andere designers. De panty’s worden met de hand bedrukt en kosten 42 euro… is nog net te doen. Je kunt de panties online kopen maar ze zijn ook te krijgen bij Colette’s in Parijs.















Cool Collector # Editorial Files

In de Russische Harpers Bazaar van Januari staat deze editorial met Lilly Allen. Erg geslaagd al zeg ik het zelf! Ik vind de manier waarop Lilly geschoten is geweldig. Het past goed bij haar, een flinke attitude en lekker rebels!! Bekijk de hele editorial
hier.

Cool Collector # Media Files


Afgelopen week zat Cécile Narinx, de hoofdredactrice van de Nederlandse Elle bij Mathijs van Nieuwkerk aan tafel te vertellen over Tavi, het piepjonge modeblogtalent waar ik eerder over schreef en met mij vele anderen. Toch lijkt dit nieuws nu pas onder de aandacht van het grote publiek te komen en verschijnen er opeens overal weer nieuwe artikelen over hetzelfde fenomeen: de invloed van het modeblog. Gezien ik zelf ook over lifestyle en dus ook mode blog is het ook in mijn belang dat deze informatie door gegeven word. Daarom wil ik jullie even wijzen op een paar interessante publicaties over dit onderwerp.

Laura Feinstein van PSFK schreef het artikel “ The Influence Of Fashion Bloggers On Retail”. Hierin geeft ze haar visie over hoe modebloggers de toekomst van het winkelen veranderen. Wat ook zeer smaakmakend aan het artikel is, is dat ze coolhunting omschrijft als een kunstvorm. Lees het hele artikel hier.

Bij PREMIUM Exhibitions in Berlijn werd een video gepresenteerd met intervieuws over modeblogs. In deze video komen onder meer Suzy Menkes (Head Fashion editor bij The Herald Tribune), Yvan Rodic (Facehunter), Jennie Tamm ( the Coveted) en Julia Knolle & Jessi Weis (les Mads) aan het woord en geven zij hun visie op de blogbusiness. Bekijk de video hier.




























Cool Collector # Media Files



Afgelopen december is Terry Richardson begonnen met een fotodagboek. De fotograaf die bekend staat om zijn rauwe, persverse modefotografie ( persoonlijk zou ik hem omschrijven als een soort trailertrashversie van Juergen Teller) geeft een kijkje in zijn privéleven dat er eigenlijk zo uitziet als ik me ongeveer had voorgesteld. Zo krijgen we inzicht in zijn familiesituatie, een foto zegt duizend woorden laten we maar denken (die oude vrouw boven op de foto is zijn mammie) Gelukkig weet hij het zelf ook en kunnen we zien wie zijn psychiater is en hoe het kantoor van zijn psychiater eruit ziet. Terry gaat blijkbaar wel naar de tandarts en zijn kast bevat inderdaad alleen houthakkershemden. Ook kunnen we zien dat de topmodellen inderdaad overdadig aanwezig zijn in zijn leven en dat onze Doutzen is langs geweest en suggereert hij een obsessie te hebben voor kleine meisjesspullen. Je kunt je afvragen of het werkelijk waar is of dat dit ook allemaal geënsceneerd is. In ieder geval blijft de populariteit van deze man mij verbazen, maar ik hou wel van verbazing dus moet ik met tegenzin bekennen dat ik zijn dagboek wel vermakelijk vind. Bekijk het hier.



Cool Collector # Art Files


Banksy is momenteel ongeveer de beroemdste straatkunstenaar ter wereld. Zijn bekendheid zal nog meer toenemen want zijn eerste film verschijnt binnenkort in de bioscoop. Hij zal zijn filmdebuut maken met ‘Exit Through The Gift Shop’ tijdens het Sundance Filmfestival. Het verhaal schijnt nogal bizar te zijn. John Cooper, de directeur van het Sundance Festival zei daar het volgende over: “Exit Through The Gift Shop is one of those films that comes along once in a great while, a warped hybrid of reality and self-induced fiction while at the same time a totally entertaining experience".
Wat we er nou precies van moeten verwachten is mij na het kijken van de trailer en het lezen van de aankondigingen nog niet helemaal duidelijk maar we kunnen er vanuit gaan dat het zeker iets bijzonders zal zijn! De film is in de UK al vanaf 5 maart te zien, of en wanneer de film in Nederland verschijnt is nog niet bekend. Bekijk de trailer hier.






Cool Collector # Art Files


De verzamelingen op de foto’s zijn van Lisa Congdon. Lisa heeft al vanaf ze een klein meisje was een obessie voor dingen verzamelen, ordenen en weer tentoonstellen. Het blog A Collection a Day is haar nieuwste concept. Het hele jaar 2010 wil ze elke dag één van haar verzamelingen posten. Ze kondigt hierbij aan dat ze niet allemaal echt zijn en dat sommige getekend of geschilderd zullen worden. Ze doet dit omdat ze van haar verzamelingen houd en er ‘iets’ mee wil doen. Waarom dat dan per sé iedere dag en exact één jaar lang moet wordt niet echt duidelijk. Maar goed, ik vind het wel een leuk idee! Ik hoop dat ze het volhoud!

Cool Collector # Travel Files

De Wallpaper* City Guides bestonden al een tijdje in boekvorm. De boekjes gaven een mooi beeld van de hipste plekken van de hipste steden en waren dan ook alleen in ‘hippe’ winkels te koop. De best verkopende City Guides zijn er nu ook in applicatievorm. Je kunt ze downloaden op I-tunes. Persoonlijk vind ik deze City Guides in applicatievorm nog veel handiger, simpelweg omdat het interactief is! De City Guides die je nu kunt kopen zijn London, Los Angeles, New York, Paris, Milan, Rome, Amsterdam, Barcelona, Berlin en Tokyo. Berlijn word nu tijdelijk gratis aangeboden, dus haal hem
hier snel op!



Cool Collector # Style Files


Het laatste jaar zag ik het al vaker, hippe jongeren met tatoeages van logo’s van kledingmerken. Chanel die de laatste tijd sowieso nogal slim op de trends inspeelt heeft dit ook gesignaleerd. Chanel lanceert daarom op 1 maart een lijn met neptatoeages. De tatoeages zien eruit als een soort kettinkjes om de bovenbeen. Ze zullen ongeveer 50 euro gaan kosten en zijn exclusief te verkrijgen in de Chanel Boutiques. Ik ben wel bang dat het een makkelijk product is om na te maken en we stapels van deze nep- neptatoeages gaan tegenkomen op de markt en dat over anderhalf jaar ieder tienermeisje met d’r armen en benen bedekt met half afgebrokkelde logo’s rondloopt! Wees er dus snel bij!! Some trends die hard!



Bron: Cyanatrendland.com
January 13, 2010